3 signalen dat je niet relevante content maakt
Samen met het concept “content is king” kwam ook een internet dat werd overladen met inhoud. Dat kwam natuurlijk omdat iedereen koning wilde zijn (of worden) in het landschap van de content. Dus iedereen dacht “Hoe meer hoe beter”.
Gezien de recente updates aan het algoritme laat Google ons duidelijk zien dat zij kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Dus je zou kunnen zeggen dat niet de content koning is maar de kwaliteit van de content is koning. Maar natuurlijk zou je ook kunnen stellen dat met de tekst “content is king” het juist gaat over de rijke en kwalitatieve content in tegenstelling tot arme en waardeloze content.
Dus als content maker of marketing expert moet je de focus leggen op teksten en beeld die de lezers iets waardevols biedt. En je moet je dan ook bewust zijn dat bepaalde content gewoon minder relevant is dan je zou wensen. Dus in dit artikel kort de 3 indicatoren dat bepaalde content irrelevant is en dat je de strategie moet aanpassen.
1. Organische verkeer is minimaal
Wanneer je content maakt waar niemand naar zoekt in de zoekmachines dan kun je vooraf inschatten dat je vanuit deze zoekmachines geen verkeer / traffic gaat krijgen. Weet dus welke informatie mensen zoeken voordat je erover gaat schrijven (zoekwoorden onderzoek).
2. Je doet geen onderzoek naar zoekgedrag
Mogelijk schrijf je artikelen en creeer je content zonder onderzoek te doen naar zoekgedrag. En dat kan prima werken. Je doet dan alleen niet meer aan het SEO spel waar andere content marketeers wel aan mee spelen. Zij gokken mogelijk op 2 paarden: leuke content en content die gevonden kan worden dankzij gebruik van juiste zoektermen.
3. Jouw content wordt gevonden maar neit gelezen
Door te kijken naar jouw statistieken, specifiek de bounce rate en de tijd-op-pagina, kun je bepalen in hoeverre jouw content aansluit bij de lezers. Is de bounce rate hoog en de tijd op de pagina heel laag dan is er iets aan de hand. Blijkbaar komen er bezoekers op de pagina maar krijgen zij niet wat ze graag willen zien of wat ze eigenlijk zoeken. Of er is een ander storend element op deze pagina waardoor ze liever direct weer vertrekken. Onderzoek dit.
Arne de Vos